«Τί Θεός εἶναι αὐτός;»
Τό παραδοσιακό ἀντάμωμα τῶν Ἐπιταφίων στίς γειτονιές, γιά δεύτερη χρονιά στό κέντρο τῆς Θεσσαλονίκης, ἀποτέλεσε ἕνα μεγαλειῶδες γεγονός. Τάξη, ὀργάνωση, ἀλλά προπαντός ὕφος σεμνό καί κατανυκτικό ἐπικρατοῦσε. Ἡ συμμετοχή τοῦ κόσμου πολυπληθής, μέ κυριαρχική τήν παρουσία νέων. Καί ὅλοι μέ ἐμφανῆ συναίσθηση τῆς ἱερότητας τοῦ γεγονότος. «Ἡ ζωή ἐν τάφῳ! Τί Θεός εἶναι αὐτός πού μπορεῖ νά πεθαίνει;», ἀναρωτήθηκε ὁ Παναγιώτατος, καθηλώνοντας τό ἀκροατήριο στή σύντομη ὁμιλία του, στήν πλατεία Ἀριστοτέλους, ὅπου ἔγινε ἡ συνάντηση. «Μά γι᾽ αὐτό εἶναι Θεός, ἐπειδή μπορεῖ νά κάνει τά πάντα γιά μᾶς τούς ἀνθρώπους... δέν στέκει ἀπό μακριά νά βλέπει ἐμᾶς νά βασανιζόμαστε καθημερινά ἀπό τόν τάφο καί τόν θάνατο, ἀλλά γίνεται ἕνας ἀπό μᾶς... γιά νά ἀλλάξει τή ζωή μας καί νά τήν ὁδηγήσει στήν Ἀνάσταση! Αὐτόν τόν Θεό λατρεύουμε... Ἐκεῖνο πού ἔχουμε νά κάνουμε ἐμεῖς εἶναι νά μένουμε σέ σχέση μαζί Του».
Αἰώνια ἀκτινοβολία
Στίς ἀρχές τοῦ 2025, στούς περίπου 30.000 Ὀρθοδόξους τῆς Ἰαπωνίας προστέθηκε ἕνας ἀκόμη, ὁ ὁποῖος δέν βαπτίστηκε στήν πατρίδα του ἀλλά στή Θεσσαλονίκη, στόν ναό τῆς Ἀχειροποιήτου. Πρόκειται γιά τόν Ἰάπωνα Γιούσκι Ὀσιμίτσου. Ἦρθε σέ ἐπαφή μέ τήν ὀρθόδοξη πίστη ὄχι σέ κάποιο ἱεραποστολικό κέντρο, ἀλλά στό Waseda, στό μεγαλύτερο ἰδιωτικό πανεπιστήμιο τοῦ Τόκιο. Ἐκεῖ παρακολούθησε μαθήματα στήν ἕδρα Βυζαντινῶν Σπουδῶν, ἀγάπησε τό Βυζάντιο, ταξίδεψε στήν Ἑλλάδα, κατηχήθηκε καί βαπτίστηκε μέ τό ὄνομα Πασχάλης. Μπορεῖ τό Βυζάντιο ὡς πολιτική ὀντότητα νά κατέρρευσε πρίν ἀπό αἰῶνες, ἡ δύναμη ὅμως πού τό λάμπρυνε καί τό δόξασε, ἡ ὀρθόδοξη πίστη, ἀκτινοβολεῖ καί θά ἀκτινοβολεῖ εἰς αἰῶνας αἰώνων, ἕλκοντας ψυχές στή σωτηρία!
Πρόσωπο πρός πρόσωπο
Τό Ἐθνικό Γραφεῖο Οἰκονομικῶν Ἐρευνῶν (ΗΠΑ) διεξήγαγε μία ἔρευνα, ἡ ὁποία μεταξύ τῶν ἄλλων ἀποκαλύπτει ὅτι τίς τελευταῖες δεκαετίες ἡ εὐτυχία, μέ τήν ἔννοια τῆς ἀνεμελιᾶς καί τῆς αἰσιοδοξίας, δέν εἶναι ταυτόσημη μέ τή νεότητα. Κυριαρχική εὐθύνη ἀποδίδεται στή χρήση τῶν smartfones καί τῶν ἐνσωματωμένων σ᾽ αὐτά μέσων κοινωνικῆς δικτύωσης. Ἡ «κατάχρηση» ἐπικοινωνίας δημιουργεῖ τελικά ἀρνητικά συναισθήματα, καθώς οἱ χρῆστες α) ἐκτίθενται συνεχῶς στήν εὐδαιμονία τῶν ἄλλων καί β) περιορίζουν στό ἐλάχιστο τή διά ζώσης ἀλληλεπίδραση. Ἡ ἐπικοινωνία πρόσωπο μέ πρόσωπο προσφέρει στόν ἄνθρωπο μία ἄλλου εἴδους ἱ- κανοποίηση, πού ἀγγίζει τά ὅρια τῆς εὐτυχίας. Δέν εἶναι τυχαῖο καί ἄνευ ἀντικρίσματος πού οἱ ἅγιοι πατέρες λένε: «Εἶδες (ὄχι εἰκονικά) τόν ἀδελφό σου; Εἶδες τόν Θεό σου!».
Κοινή εὐθύνη
Θράκη, Λέσβος, Λῆμνος, Χίος, Δωδεκάνησα, δηλαδή τά σύνορα τῆς Ἑλλάδας, εἶναι οἱ περιοχές ὅπου παρατηρεῖται τήν τελευταία δεκαετία ἕνα ἐπικίνδυνο φαινόμενο. «Οἱ ἔχοντες γνῶσιν» τό ὀνομάζουν «ἐπιθετικές ἀγορές ἀκινήτων». Πρόκειται γιά τήν ἀγορά οἰκοπέδων ἀπό ξένες ἑταιρεῖες (βουλγαρικές, τουρκικές) μέ ἕδρα στήν Εὐρώπη καί φυσικά πρόσωπα μέ ἐθνικότητα τουρκική, ρωσική, κινεζική κτλ., ἀλλά ἰθαγένεια εὐρωπαϊκή. Συγκεκριμένα στήν περιοχή τοῦ Βόρειου Ἕβρου μέχρι καί στήν Κομοτηνή οἱ ἀγοραστές εἶναι στήν πλειονότητά τους τουρκικῆς καί βουλγαρικῆς ἐθνικότητας. Γιά τό φαινόμενο αἰτιᾶται ἡ ἄνεση πού δόθηκε μέ μία τροποποίηση τοῦ 2011 στόν σχετικό νόμο. Οἱ τοπικοί ἄρχοντες ἄρχισαν νά θορυβοῦνται καί νά κινητοποιοῦνται. Ὡστόσο, ἐκτός ἀπό τά λάθη στή νομοθεσία δέν πρέπει νά ψάξουμε κάπου καί τήν προσωπική μας εὐθύνη; Οἱ ἰδιοκτῆτες πού πουλοῦν τά σπίτια καί τά οἰκόπεδά τους ποιᾶς ἐθνικότητας εἶναι; Μπροστά στό κέρδος ἀπό μία ἀγοραπωλησία ἀδιαφοροῦμε γιά τό ἐθνικό κόστος;
Κι ὅμως!
Παρά τίς πυκνές προκλήσεις τῆς γείτονος καί τό γεγονός ὅτι, μετά τό 1922, οἱ μνῆμες καί τά γεγονότα δέν βοηθοῦν γιά μία φιλική προσέγγιση μεταξύ τῶν δύο λαῶν, ὑπάρχουν δεδομένα ...ἀνατρεπτικά. Ὅλο καί περισσότεροι «τουρίστες» ἀπό τήν Τουρκία κατηχοῦνται καί βαπτίζονται στήν Ἑλλάδα χριστιανοί ὀρθόδοξοι! Ἡ ζωή τους βέβαια, ἄν αὐτό γίνει γνωστό στίς οἰκογένειές τους, δέν θά εἶναι εὐχάριστη. Πολλές μουσουλμανικές οἰκογένειες ἀπορρίπτουν καί ἀπομονώνουν τό μέλος ἐκεῖνο πού θά «προδώσει» τήν πατροπαράδοτη πίστη τους. Οἱ νεοφώτιστοι ἐντούτοις μένουν σταθεροί γνωρίζοντας τόν λόγο τοῦ Κυρίου: «Ὁ φιλῶν πατέρα ἢ μητέρα ὑπὲρ ἐμὲ οὐκ ἔστι μου ἄξιος· καὶ ὁ φιλῶν υἱὸν ἢ θυγατέρα ὑπὲρ ἐμὲ οὐκ ἔστι μου ἄξιος· καὶ ὃς οὐ λαμβάνει τὸν σταυρὸν αὐτοῦ καὶ ἀκολουθεῖ ὀπίσω μου, οὐκ ἔστι μου ἄξιος» (Μθ 10,37-38).
῾Ἁπολύτρωσις῾῾,
Τεῦχος Μαϊου 2025